Українська мова КРЗ-10 27.10
Двадять сьоме жовтня
Класна робота
Тема: Складні випадки словозміни дієслів "дати", "їсти", "відповісти", "бути" та ін. Контрольне есе "Мандрівка до одного з семи чудес України"
Переляньте відео: https://www.youtube.com/watch?v=ho6PyVW4-FM
Розгляньте табличку та законспектуйте:
1. Перепишіть прислів’я. Чому вони нас вчать. Визначте форми дієслів їсти (з’їсти), дати.
- Скільки взимку бджолам дамо, стільки влітку медку з’їмо.
- Хліб їж, а правду ріж.
- Подвійно дає той, хто дає швидко.
- Не той щедрий, хто дасть багато, а той, хто дасть вчасно.
- Зернину до зернини додамо — і каші поїмо.
2. Притча
- Прочитайте, поставте дієслова, що в дужках, у потрібній формі (усно).
Піймав лис ворона та й каже дружині:
— (Віддати) його нашим лисенятам: нехай потренуються в полюванні, а потім (з’їсти).
А лисиця (відповісти):
— Якщо ми (з’їсти) розумного птаха, це (дати) мало користі. Хай краще (розповісти) мудру історію. А м’яса в лісі ще багато бігає — ми й дітей нагодуємо, і самі (поїсти).
Лис звертається до ворона:
— Якщо (розповісти) цікаву цритчу, я (дати) тобі волю. Якщо ні, то (з’їсти).
Той міркує: «Я (розповісти), а він мене опісля все одно (з’їсти). Хай спочатку (дати) свободу. А потім поговоримо». А вголос каже:
— Притча як пісня: їм обом заважають чужі пазурі (кігті) на горлі та грудях. Відпусти мене з миром, і матимеш від мене безліч історій, які (дати) тобі світлу голову та макітру розуму. А щоб ти не думав, що я намагаюся обдурити, першу притчу (розповісти) негайно.
Лис заслухався красномовного птаха й мимоволі послабив кігті. А той продовжує:
— Якось лис і пара вовків (пішли) полювати: їжу добувати, щоб дітей годувати. Лис до заячої хатки вліз. Господаря забрав із собою, а про зайчиху і зайчат вирішив так: хай живуть і ростуть, час прийде. Бог (дати) — мої діти чи внуки упіймають їх і (з’їсти).
— А вовки натрапили на цілий гурт корів. Пастухів із собаками нема — раду своєму стаду вони вже не (дати). Вовки на радощах по-чали так, що не зупиняться ніяк. Думають: «Усе, що тут не (з’їсти), додому віднесемо». Один їсть, їсть, їсть — раптом у горлі застрягла кість. Так і помер. Другий намагався все м’ясо додому дотягти, але його було надто багато. Воно придавило вовка до землі, і він задихнувся.
Лис розсміявся:
— Твоя правда: ми, лиси, небагато розумніші за вовків.
А ворон йому:
— Якщо моя правда, то (виконати) свою обіцянку…
— А коли ти (розповісти) ту безліч історій, яку обіцяв?
— Ти ж не вовк — не (бути) ковтати все і відразу. Прилітатиму кожної неділі і (розвідати) по одній притчі.
Відтоді лиси товаришують з родиною ворона. І це на користь не тільки їм, а й нам.
- Зробіть висновок із притчі. Придумайте заголовок до тексту.
3. Прочитайте. Визначте допущені в реченнях помилки. Прочитайте прислів’я, уживаючи дієслова у формах, що відповідають граматичним нормам.
1. Свого розуму в чужу голову не перекладеш, свого сумління комусь не віддаш. 2. Як розповіш про свій біль, то вже не так болітиме. 3. За кожен лихий учинок рано чи пізно відповіш. 4. Скільки не з’їсиш, на все життя не наїсися.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Провідміняйте (письмово) в однині і множині дієслова віддати, відповісти. З усіма формами складіть словосполучення і запишіть.
Есе — це прозовий твір невеликого обсягу і вільної композиції, який виражає індивідуальні враження та міркування з конкретного приводу чи питання і явно не претендує на визначальне або вичерпне трактування предмета.
Мета есе полягає у розвитку таких навичок, як самостійне творче мислення і письмовий виклад власних думок. Написання есе є надзвичайно корисним, оскільки це дозволяє автору навчитися чітко і грамотно формулювати думки, структурувати інформацію, використовувати основні поняття, виділяти причинно-наслідкові зв’язки, ілюструвати досвід відповідними прикладами, аргументувати свої висновки.
Структура есе визначається пропонованими до нього вимогами:
- думки автора есе з проблеми викладаються у формі коротких тез;
- думка повинна бути підкріплена доказами, тому за тезою слідують аргументи.
Аргументи − це факти, явища суспільного життя, події, життєві ситуації і життєвий досвід, наукові докази, посилання на думку вчених та ін. Краще надавати два аргументи на користь кожної тези: один аргумент здається непереконливим, три аргументи можуть «перевантажити» виклад, виконаний в жанрі, орієнтованому на стислість і образність.
Таким чином, есе набуває такої структури (кількість тез і аргументів залежить від теми, обраного плану, логіки розвитку думки):
вступ
теза, аргументи
теза, аргументи
теза, аргументи
висновок.
При написанні есе важливо також враховувати наступні моменти:
1. Вступ і висновок повинні зосередити увагу на проблемі (у вступі вона ставиться, у висновку — резюмується думка автора).
2. Необхідними є виділення абзаців, червоних рядків, встановлення логічного зв’язку між абзацами (так досягається цілісність роботи).
3. Стиль викладу: есе властиві емоційність, експресивність, художність.
При написанні есе Вам необхідно досягти певних цілей.
Коли Ваша розповідь готова, перевірте наступне:
Чи відповів я на поставлене запитання?
Наскільки зрозуміло і точно я виклав свої думки?
Чи природно звучить те, що я написав, чи немає помилок?
Переконайтеся також у тому, що Ви:
Продемонстрували своє бажання будувати свою кар’єру в певному напрямку.
Були «націлені» на побудову кар’єри в певній галузі.
Включили у розповідь від однієї до трьох якостей, сильних сторін, характерних особливостей, які вирізнятимуть Вас з маси інших кандидатів.
Представили хоча б один вагомий аргумент на користь того, щоб у майбутньому роботодавець був зацікавлений запросити Вас у свій бізнес.
Коментарі
Дописати коментар